Freezing Point (magazine)

From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to navigation Jump to search

Freezing Point (Chinese: 冰点, Bīngdiǎn)[1] was a news journal in the People's Republic of China which was the subject of controversy over its criticism of Communist Party officials and the sympathetic ear it lent to a Chinese historian who had criticized official history textbooks.

History and profile[edit]

Freezing Point was started in 1995 as a one-page publication and was expanded into a weekly magazine in 2004.[2][3] A weekly supplement to China Youth Daily, it was temporarily closed down by officials 24 January 2006,[4] but was allowed to reopen in March that year, though without its former editor Li Datong and without Taiwan-based columnist Lung Yingtai.[3][5]

The official reason for the January 2006 shutdown of Freezing Point was an article by history professor Yuan Weishi of Sun Yat-sen University (Zhongshan University).[4] The article dissented from the official view of the Boxer Rebellion.[5]

See also[edit]


  1. ^ Pinyin translated with CozyChinese.COM
  2. ^ Shao Jiang (17 June 2015). Citizen Publications in China Before the Internet. Palgrave Macmillan. p. 189. ISBN 978-1-137-49209-8. Retrieved 4 January 2016.
  3. ^ a b Paul Irwin Crookes; Jan Knoerich (27 May 2015). Cross-Taiwan Strait Relations in an Era of Technological Change: Security, Economic and Cultural Dimensions. Palgrave Macmillan. p. 166. ISBN 978-1-137-39142-1. Retrieved 4 January 2016.
  4. ^ a b Philip P. Pan (25 January 2006). "Leading Publication Shut Down In China". The Washington Post. Beijing. Retrieved 4 January 2016.
  5. ^ a b Isabel Hilton, "Surfing the Dragon", Index on Censorship, Volume 35, Number 4, 2006, pp. 33–42. 42.

External links[edit]